20120729

Umrah #Part ||

Entri kali ini adalah entri bergambar, di mana tempat-tempat yang aku lawati sewaktu berada di Kota Makkah Al-Mukarramah. Selamat manjamu mata. :)

1. Jabal Nur / Gua Hira'




Jabal Nur atau Bukit Cahaya di mana terletaknya Gua Hira' yang menjadi tempat persembunyian Nabi Muhammad SAW sehingga mendapat wahyu yang pertama. Perjalanan untuk naik ke puncak Gua Hira' ini mengambil masa lebih kurang 45 minit untuk orang yang tak fit seperti aku. Banyak checkpoint yang disediakan bagi memudahkan pendaki berehat untuk meneruskan perjalanan. Di puncak Jabal Nur ini, ada menjual tasbih dan alatan ibadah serta air bagi menghilangkan rasa dahaga. 

Untuk ke Gua Hira', perlulah menuruni sedikit bukit yang agak curam. Di dalam Gua Hira' tidaklah sebesar mana. Hanya muat untuk 2 atau 3 orang sahaja. Anda boleh bayangkan, pengorbanan Siti Khadijah yang menaiki Jabal Nur yang tinggi lagi curam pada setiap hari untuk menghantar bekalan makanan buat suami tercinta.

2. Jabal Rahmah


Jabal Rahmah berada di Padang Arafah. Sesuai dengan namanya Jabal bererti bukit atau gunung dan Rahmah bermakna kasih sayang. Jabal Rahmah merupakan tempat pertemuan Nabi Adam AS dan isterinya Hawa selepas berpisah dari syurga. Tempat ini dikatakan tempat yang mustajab berdoa untuk memohon atau memanjangkan jodoh. 

3. Ladang Unta


Bagi yang mahu melihat unta, bolehlah ke Ladang Unta Hudaibiyah. Terdapat banyak unta di sini. Jangan melepaskan peluang anda untuk merasai susu unta segar yang baru sahaja diperah. 

4. Masjid Hudaibiyah

 

Hudaibiyah merupakan lokasi para sahabat Rasulullah SAW melakukan bai'ah (janji taat setia) kepada Rasulullah SAW untuk memerangi kafir Quraisy. Perjanjian itu dikenali sebangai "Perjanjian Damai Hudaibiyah".
Isi Perjanjian Hudaibiyah:
- Gencatan senjata selama sepuluh tahun
- Orang Islam dibenarkan memasuki Makkah pada tahun berikutnya dan tinggal di Makkah selama tiga hari sahaja dengan hanya membawa senjata bersarung.
- Bekerjasama kepada perkara yang membawa kebaikan.
- Orang Quraisy yang lari ke pihak Islam tanpa kebenaran keluarga dikembalikan semula.
- Orang Islam yang lari ke pihak Quraisy tidak perlu dikembalikan.
- Kedua-dua pihak boleh membuat perjanjian dengan mana-mana kabilah Arab tetapi tidak boleh membantu peperangan

5. Exhibition Of The Two Holy Mosques Architecture 

Mesin Jahit Kelambu Kaabah

Well Of Zamzam

Sini seperti muzium dimana barang-barang dan gambar-gambar lama daripada dua masjid iaitu Masjidil Haram dan Masjid Nabawi.


Entri seterusnya di Madinah pula. Selamat membaca. :)

No comments: