20120509

Pulau Perhentian, Terengganu


Hai, disebabkan lama tak update apa-apa dekat blog ni, jadi aku akan kongsi laju-laju semua cerita.

Sebenarnya, kami telah meluangkan masa yang ada untuk bercuti bersama di Pulau Perhentian. Seperti yang kita sedia maklum, Pulau Perhantian merupakan pulau yang keempat tercantik di Malaysia. Dan ini merupakan kali pertama aku ke pulau. Ok, booo me.

Trip ini telah di plan awal sebenarnya sebab nak booking pakej yang ada. Nanti kalau buat last minute takut chalet semua full booked, takkan nak pasang khemah tepi pantai pulak kan. Walaupun date yang dirancang itu ditukar banyak kali, sebab bukan senang nak kumpul semua orang dan pastikan tak ada apa-apa benda penting pada hari tersebut, namun apa yang dirancang berjaya akhirnya.

Kami memulakan perjalanan dengan menaiki bas pada jam 8.30 malam dan dijangka sampai pada awal subuh iaitu jam 5.30 ke 6 pagi. 9 jam dalam bas, can you imagine that? Sebenarnya, kami tak pernah naik bas untuk jangka masa perjalanan yang lama. Mungkin tak biasa. Sebab itu rasa tak selesa.

Bot akan bergerak ke pulau pada jam 8.30 pagi. Dari Jeti Kuala Besut ke pulau, akan mengambil masa selama 45 minit. Pertama kali tengok laut biru, macam kaca memang tersangatlah teruja. Cantik sangat. Terdapat dua pulau di perhentian iaitu Perhentian Kecil dan Perhentian Besar. Untuk anda yang inginkan hiburan happening, bolehlah stay di Perhentian Kecil yang menawarkan hiburan dan sebagainya. Perhentian Besar lebih kepada untuk anda yang mahukan ketenangan abadi. Chewah!

Macam dalam google kan, ini aku capture sendiri okay.
Kami stay di Fauna Chalet. Untuk pakej ini, we had 3 snorkeling sessions. First day tu kami dibawa ke Long Beach, Tiga Wan, Teluk Pauh, Shark Point and Air Berani. Tapi aku kecewa sebab tak nampak shark pun. Padahal kawan-kawan yang lain nampak. Tapi kekecewaan itu hilang apabila dapat jumpa penyu. Sangatlah teruja sebab tengok penyu tenggelam timbul depan mata. Snorkeling guide kata, jika kita mandi menggunakan Air Berani, maka akan beranilah kita selepas itu. Mungkin boatman siram Air Berani dekat enjin bot supaya enjin itu jadi berani. Eh?

Shark yang sempat di'snap' oleh Abang Kid
Pendekar Penyu
Second day, we went to Redang Island dan bersnokeling di sana. Dan patutnya, kami ke Lang Tengah. Memandangkan cuaca tidak mengizinkan, kami tidak ke sana atas sebab keselamatan. Balik daripada snorkeling, pekena burger daging yang berharga RM5, walaupun ia hanyalah burger kosong.

Christmas Tree at Redang Island
Special thanks to Abang Amin, Abang Wan, Abang Kid, Abang Bidin, Magnet, Zharif, Kak Ina, Kak Obie, Hazie, Umi, Hanum and Fatin for the trip. Semoga kita akan berjumpa lagi pada trip yang akan datang.

Bila di pulau, haruslah untuk bergambar seperti ini hikhikhik
Sekian sahaja, entri seterusnya saya akan kongsikan tips-tips ke pulau.

No comments: