20120509

Tips Ke Pulau

Di sini ada beberapa barang yang perlu untuk anda sediakan untuk ke pulau.


1. Selipar
Tak payah nak pakai kasut bertutup ke, kasut tumit tinggi ke dan segala jenis kasut untuk ke pulau. Kalau anda pakai kasut bertutup, nanti kasut kena air habis basah dan berat. Kalau anda seorang yang bergaya sangat sampai nak pi pulau pun pakai kasut tumit tinggi, kalau tumit tu terbenam dalam pasir, memang kena gelak jawabnya. Jadi, pakailah selipar yang ringan dan mudah untuk dibawa.


2. Pakaian
Bawa pakaian yang nipis dan serap peluh. Pakaian tak payah bawa banyak-banyak, buat berat bag je. Anda boleh tentukan berapa hari anda akan berada di pulau dan bajet untuk pakaian. Agak-agak aje.


3. Backpack
Ini bag yang senang dan mudah dibawa. Sumbat je lah berapa banyak pun baju yang anda mahu bawa. Tak perlulah nak bawa bag troli roda-roda tu. Memang nampak mudah sebab tinggal tarik je, tak payah nak angkat berat-berat, tapi bila atas pasir, boleh ke roda tu bergerak? Nak tak nak kenalah angkat juga kan. Jadi, better berbackpack sahaja.


4. Waterproof Bag
Bag ini juga penting untuk anda menyimpan barang-barang berharga seperti wallet, telefon bimbit, camera, duit dan sebagainya. Sekiranya jatuh ke dalam air pun, tak adalah risau barang akan rosak. Dah nama pun kalis air, mestilah tak akan ada air yang boleh masuk menerusinya. Dan ia tidak akan tenggelam jika terjatuh di lautan yang meluas.


5. Cermin Mata Hitam
Seperti yang kita semua sedia maklum, cuaca panas. Jadi, anda digalakkan untuk memakai cermin mata bagi menahan panahan silau cahaya matahari. Kalau tak nak pakai pun boleh, nak pakai pun boleh. Terpulang pada anda. Tapi nanti nak main beach volleyball tak boleh sebab tak nampak bola. Yang nampak hanyalah cahaya matahari.


6. Sunblock
Ini juga adalah salah satu protection kepada kulit kita. Tapi ini pun terpulang pada anda. Macam aku hari tu tak pakai pun. Tak adalah burn sangat pun. Seminggu dua hilanglah dia. Tapi sebenarnya, bahan dalam sunblock ni tak elok, kerana ia akan memusnahkan hidupan laut. Kalau nak pakai pun sikit-sikit okay la.


7. Waterproof Camera
Ini sangat penting untuk mengambil gambar di dasar laut. Kalau camera biasa memang tak boleh bawa masuk air, jahanam nanti. Kalau anda yang memang gemarkan aktiviti-aktiviti yang berkaitan dengan air, saya syorkan anda membeli waterproof camera. Bukan senang nak tengok haiwan dan tumbuhan dalam air kan. Jadi, abadikan memori itu dalam camera anda.

8. Bola & Boomerang
Yang ini anda boleh bawa sendiri dari rumah. Bagi yang nak main beach volleyball, boleh lah bawa bolanya yang tersendiri. Macam boomerang tu ada dijual di kedai-kedai di jeti. Petang-petang di pulau, bolehlah beriadah sekali. Majulah sukan untuk negara.

9. Pario
Boleh juga dibawa kalau mahu merasa seperti artis dengan kain terbang-terbang ditiup angin pantai. Wahh gittew!

10. Roti
Bawa bekalan roti lebih untuk memberi makan kepada ikan. Nescaya, ikan-ikan semua akan mengerumuni anda. Jangan takut untuk memberi makan kepada ikan, ikan tak akan gigit, cuma dia akan cium-cium tangan anda sahaja. Tapi berhati-hati jika ada ikan besar yang datang, silap-silap boleh kena gigit.


Sekian sahaja tips ke pulau. Kalau ada apa-apa yang penting lagi, bolehlah tambah. Selamat bercuti. :)

No comments: